Út. Led 25th, 2022

Město Příbram a Vojenské lesy a statky ČR také na letošní zimní sezónu společně domluvily systém tras, které státní podnik spravující převážnou část Chráněné krajinné oblasti Brdy, ponechá v zimní sezóně pro běžkařské trasy a nebude je prohrnovat ani jinak upravovat v rámci zimní údržby komunikací.

Město Příbram a Vojenské lesy a statky již několik let spolupracují, aby před každou zimní sezónou zajistily systém, v němž dostanou adekvátní prostor v brdské přírodě milovníci bílé stopy, a zároveň bude zajištěna nezbytná sjízdnost části komunikací v Chráněné krajinné oblasti.

„Naší snahou je poskytnout veřejnosti maximální prostor pro zimní využití Brd, v lokalitě je však nezbytné zachovat páteřní síť udržovaných cest pro integrovaný záchranný systém a armádu. Každoročně se také celý systém trochu liší podle našich potřeb, letos především v návaznosti na dokončení sanačních těžeb po kůrovcové kalamitě,“ uvedl David Novotný, ředitel divize VLS Hořovice, která Brdy hospodářsky spravuje.

Výsledkem je pak aktuální mapa brdských běžkařských tras, kterou aktuálně oba partneři představili veřejnosti.

I letos bude v hřebenové oblasti možné využít páteřní tzv. Brdskou lyžařskou magistrálu ze Zaječova přes Dlouhý vrch, Houpák a Tok na Brdské sedlo a dál až na Prahu a do Teslín. Na ni bude navazovat systém dalších cest, který je podobný jako v loňském roce. Brdské trasy budou podle něj opět napojeny na celou řadu vhodných nástupních míst na okraji chráněné krajinné oblasti jak ve Středočeském, tak i Plzeňském kraji, čímž by se měl rozložit nápor zájemců o brdské trasy.

Vhodnými nástupními místy s dopravou, či návštěvnickými parkovacími kapacitami jsou i letos Nepomuk, Láz, Bohutín, Příbram–Kozičín a Příbram–Orlov. A dále Obecnice, Zaječov, Teslíny, Strašice, Dobřív, Mirošov, Skořice a Míšov.

Oproti minulé sezóně nebude součástí systému zimních běžeckých tras lesní cesta Obrázecká, kterou Vojenské lesy potřebují pro zajištění těžby, a také menší úsek lesních cest Dlouhá, Korunská, Dobrotivská a část protipožárního příkopu.

Pro aktuální sezónu se ke spolupráci připojily obec Strašice a Ski areál Těškov, které připravily několik tras z plzeňské strany Brd, konkrétně ze Strašic, Mirošova, Skořic a nedalekého Těškova. Ty budou upravovány strojově pro klasický i volný styl.

Město Příbram spolu s Městskými lesy v letošní zimě vyzkouší provozování stopovacího zařízení na úpravu tras. „Úprava zimních běžeckých tras na lesních cestách z příbramské strany CHKO Brdy je s ohledem na hospodářskou činnost VLS či náročnost terénu pro stroj tažený za traktorem velmi obtížná. Město využije stroj k úpravě menších okruhů u Orlova a Kozičína a pokud budou i ve městě dobré podmínky tak také v areálu bývalého atletického oválu na Zdaboři. Cílem je vytvořit trasy pro méně zkušené nebo začínající běžkaře,“ uvedl starosta Příbrami Jan Konvalinka.

Úprava stop ve vrcholových partiích Brd, konkrétně kolem protipožárního příkopu na Toku, bude realizovaná podle finančních a technických možností města Příbram a obce Strašice.

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *