Ne. Čvn 26th, 2022

V poslední zářijový den se na vodní nádrži Slapy setkaly složky IZS, aby si procvičily společný zásah na požár plavidla. Cvičení se zúčastnili profesionální hasiči z Dobříše, Sedlčan a Jílového u Prahy, dále poříční oddělení Policie ČR a Vodní záchranná služba ČČK. Plavidlo, které simulovalo hořící loď, poskytla Státní plavební správa. 

Námětem výcviku byl požár plavidla uprostřed vodní plochy, ze kterého se skokem do vody zachránily dvě osoby. Jako první dorazila na místo Vodní záchranná služba ČČK ze stanoviště v Živohošti, která provedla záchranu obou osob vytažením do lodi. Následně k události dojela loď PČR. Policisté provedli prvotní průzkum a zajistili místo nehody. Po dojezdu záchranného člunu s posádkou profesionálních hasičů z Dobříše byly zahájeny vlastní hasební práce. Hasiči museli použít přenosné plovoucí čerpadlo, ze kterého vedli útočný proud na hořící loď. Následně dorazili na pomoc hasiči z Jílového u Prahy s větším plavidlem a dalším přenosným čerpadlem. Po likvidaci požáru hasiči v dýchací technice ještě celou loď zkontrolovali.

Další úkony byly na policejních potápěčích, kteří prohlédli loď zespodu pod hladinou z hlediska případného poškození a také možného výskytu dalších osob. Pak loď uvázali ke své a přitáhli ji ke břehu. Tam už byli připraveni hasiči ze Sedlčan, aby i s pomocí posádky dobříšského člunu ohraničili  poškozené plavidlo nornými stěnami, a zabránili tak úniku nebezpečných látek do vody.

Po ukončení hlavní části výcviku zbyl ještě čas na procvičení různých dílčích úkonů. Hasiči z Dobříše si například vyzkoušeli hašení pomocí technického vybavení vodních záchranářů a také další způsoby vytvoření norné stěny okolo plavidla, ze kterého dochází k úniku nebezpečných látek. Pro získání lepšího povědomí o technických možnostech byl také vyzkoušen dostřik vodních proudů ze břehu. Poříční policie pak zkoušela situaci, kdy je hořící loď ukotvena v přístavišti a hasičské jednotky jsou teprve na cestě. Pomocí potápěčů uvázala loď a odtáhla ji z přístaviště, aby nedošlo k rozšíření požáru na ostatní lodě.

Situaci na místě po celou dobu monitorovaly drony příbramské policie a profesionálních hasičů z Mělníka. Při monitoringu byla využita i funkce termokamery.

Hasební zásah na požár plavidla na vodní ploše je velmi specifickou disciplínou. Od jiných požárních zásahů se odlišuje především tím, že jednotky nemohou vést zásah běžnými postupy, protože místo požáru je nedostupné pro mobilní hasičskou techniku ze břehu. K požáru plavidla může dojít také v oblasti, kam se běžná požární technika nedostane vůbec. Právě v takových případech je nutné kombinovat zásah na vodní hladině s hasebním zásahem. Náročnost řešení takové mimořádné události je také velmi ovlivněna typem plavidla, jeho velikostí, konstrukcí lodi, eventuálně i přítomností tlakových lahví. Významnou roli hrají také meteorologické a hydrologické podmínky.

npor. Ing. Radek Dopirák
řídící důstojník územního odboru Příbram
foto: HZS Dobříš, HZS Mělník

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.