So. Čvn 25th, 2022

Místostarosta města Martin Buršík reaguje na komentář k parkování a vzneseným otázkám zastupitele Vladimíra Krále.

Považuji za důležité, že o parkování probíhá veřejná debata, protože ustavujeme systém, jenž by měl fungovat dlouhodobě. Následující příspěvek je komentářem ke vzneseným otázkám zastupitele Vladimíra Krále. 

První otázka je na místě: Proč by měli rezidenti platit symbolických 1000 korun ročně? Z analýz víme, že každý den ve městě parkují stovky aut, kterými přijedou lidé z okolí a pokračují autobusem do Prahy. Dále se v Příbrami nachází několik stovek garáží, které nejsou využívané, často vidíme vjezdy do garáží zarostlé trávou a mnozí majitelé nechávají svá auta zaparkovaná před bytovými domy. Ta by měla primárně sloužit řidičům, kteří zahrady a garáže nemají a jsou ochotni zaplatit ony tři koruny za den, aby měli možnost na ulici parkovat. Dalším argumentem pro zavedení systému je skutečnost, že ve městě jsou až stovky aut, které stojí i několik měsíců na velmi poptávaných místech v centru i na sídlišti, ale nevykazují známky vraku a není možné je odtáhnout. Přitom blokují obrátkovost a možnost využití místa více lidmi. Částka pro rezidenty je přitom nízká, aby si platbu mohl dovolit každý vlastník vozidla. Vybrané peníze poslouží k vybudování systému, jenž zásadně zlepší parkování lidem s trvalým pobytem v Příbrami.

Od samého začátku počítáme se zvýhodněním pro seniory, na tom panuje všeobecná shoda. Je však třeba upozornit, že velmi důležité budou přesné parametry parkovacího systému. Čím více výjimek do nové struktury zaneseme, tím méně parkovacích míst pro běžného občana města uvolníme. 

Proč vyšší platby pro občany bez trvalého pobytu? Budeme je částečně motivovat, aby do města buď nejezdili autem, nebo si trvalý pobyt v Příbrami vyřídili. V prvním případě se sníží absolutní počet vozů, v druhé eventualitě obdrží město více finančních prostředků z rozpočtového určení daní, tedy takzvaně na hlavu (každé město získává peníze ze státního rozpočtu podle počtu obyvatel s trvalým pobytem). 

U vyhrazených stání platí, že nejsou všelék. Už nyní jich je tolik, že město nemůže v některých ulicích žadatelům vyhovět. Při zaplacení poplatku v budoucím systému parkování sice také nelze místo garantovat, ale podle zkušeností z jiných měst (České Budějovice, Praha) víme, že se sníží poptávka po nočním parkování o 10–20 %. To představuje řádově několik set volných parkovacích míst. 

Už nyní je také jasné, že určitě vydáme více parkovacích oprávnění, než bude v dané lokalitě parkovacích míst. Je to z důvodu vyšší obrátkovosti, kdy se během dne na daném místě vystřídají v průměru (podle lokality) 2–4 auta a přes noc ještě jedno navíc.

Nedostatek míst i po zavedení systému budeme kompenzovat parkovacími domy. V současnosti pracujeme na třech lokalitách – Milínská/Ryneček, Sídliště/Pod Čertovým pahorkem, autobusové nádraží –, kde je nejvyšší nedostatek denních nebo nočních míst. Pro přespolní budou sloužit rovněž záchytná parkoviště na Flusárně (budeme stavět v roce 2022), pod Svatou Horou a v rámci parkovacího domu na autobusovém nádraží. Pokud nám to umožní inženýrské sítě a budeme vlastnit pozemek, v horizontu několika let jsme schopni vybudovat parkovací dům v místě, kde bude po parkování konstantně vysoká poptávka. 

Usilujeme o ochranu zeleně, v některých případech však budeme muset přistoupit k zastavění. Důvodem bude např. nutnost budování nástupních míst pro hasiče u vysokých bytových domů v Drkolnovské nebo Riegrově ulici. 

Pokud jde o zvolené dopravní módy, jednáme cíleně ve prospěch všech druhů dopravy a neupřednostňujeme ten či onen způsob. Ať si každý vybere svůj, který ho po Příbrami dopraví co nejlépe a podle jeho možností. Cyklotrasy ve městě prakticky neexistují a nová trasa z Drkolnova k Novému rybníku představuje slibný začátek. 

Závěrem je třeba podotknout, že při zavádění parkovacího systému a všech opatření vycházíme ze snahy ulehčit lidem parkování v denních i nočních hodinách. 

Martin Buršík, místostarosta města Příbram

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.