Po. Led 17th, 2022

S analýzou provozu na málo využívaných lokálních tratích na území Středočeského kraje se dnes seznámili středočeští radní.  Odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout cca 52 milionů korun. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí.

„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.

Do budoucna, jak dále Petr Borecký upozornil, by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.

Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy

TraťRedukce v úsekuNový rozsah objednávkyÚspora celkem [Kč]
012Plaňany zast. – Kouřimbez objednávky2 100 000
062Křinec – Městec Královéprovoz v 6 a + v období SELČ3 300 000
063Bakov nad Jizerou – Dolní Bousovbez objednávky1 000 000
064Mšeno – Mladá Boleslavint. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ13 600 000
076Mělník – Mšenoint. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ
094(Kralupy nad Vltavou) – Vraňany – Lužec nad Vltavoubez objednávky2 200 000
095Straškov – Zlonice – (Slaný)bez objednávky800 000
162Rakovník – Kraloviceomezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ8 200 000
20 4Březnice – Rožmitál pod Třemšínembez objednávky4 500 000
210Čisovice – Mníšek – Dobříšsezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ11 500 000
222Vlašim – Trhový Štěpánovbez objednávky5 000 000
233Čelákovice – Mochovbez objednávky (převod výkonů na jinou trať)
Celkem  52 200 000

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *