Čt. Led 27th, 2022


Na Orlické přehradě začala výstavba doplňkového bezpečnostního přelivu, který sníží zatížení vodního díla při extrémních povodních. Práce potrvají do roku 2026 a vyžádají si 1,78 miliardy korun.

Stavbaři vybudují bezpečnostní přeliv mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Bude mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 metrů a široký 16 metrů. Cílem je zvýšit zabezpečení přehrady před účinky velkých vod a posílit protipovodňovou ochranu na dolním toku Vltavy pro více než 240.000 obyvatel a jejich majetek. Dalším přínosem bude nadlepšování průtoku v období sucha.

Díky doplňkovému přelivu Orlická přehrada bezpečně zvládne desetitisíciletou povodeň, která odpovídá průtoku 5300 metrů krychlových za vteřinu. „Při povodni v roce 2002 byl průtok 3900 metrů krychlových za sekundu, čili více než tisíciletá povodeň. Kdyby pršelo ještě dalších 16 hodin, tak by tady ta desetitisíciletá povodeň byla,“ upozornil Petr Kubala z Povodí Vltavy.
Zakázku získala společnost Metrostav, která podle investora předložila nejvýhodnější nabídku. Podle generálního ředitele firmy Jaroslava Herana nová stavba vypomůže v situaci, kdy by dosavadní tři standardní přelivy na Orlíku mohly mít problém převést povodňovou vlnu.

„Vystřílí se ve skále koryto, které bude vybetonované a připravené na to, aby nějakou část povodňové vlny dokázalo převést kolem přehrady do toku pod přehradou. Celé je to zepředu jištěno uzávěry, obsluha přehrady má možnost zvolit, kdy a jaké množství vody touto cestou pouští a tím potom zvládá vrcholové stavy při povodních,“ uvedl Heran.

Stavba si vyžádá některá omezení. Od srpna 2022 do března 2023 Povodí Vltavy sníží hladinu přehrady zhruba o 11 metrů od maximální kóty zásobního prostoru, aby mohla být vybudována jímka. Zhruba 1,5 měsíce se tak ukrojí z plavební sezony. Zároveň bude zhruba od března 2024 do října 2025 omezena doprava po silnici přes korunu hráze. Řidiči budou muset jezdit po objížďkách.

Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Její stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly právě povodně v letech 2002 a 2006. Povodí Vltavy nyní na Orlíku také přestavuje lodní výtah. Prodloužení kolejové dráhy umožní přepravu lodí při nižším stavu hladiny, zároveň se zvýší nosnost výtahu.

Výstavba vodního díla Orlík probíhala v letech 1954 až 1961, podívejte se na fotografie z té doby.

Zdroj: ČTK, Povodí Vltavy, foto: Povodí Vltavy a Metrostav

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.