Út. Čvn 28th, 2022

Galerie Františka Drtikola v Příbrami na Zámečku dnes uvede vernisáž výstavy Ladislava Sitenského – Na kole. Začátek vernisáže je v 17,30 hodin a její zahájení hudebně doprovodí koncert příbramské kapely Roofers.

Prázdninová výstava v Příbrami je sestavená z původní, dívčí verze, na základě badatelské práce v archivu Ladislava Sitenského. Výstavu doplňuje také mládenecké verze cykloputování po středních a jižních Čechách z přelomu 50. a 60. let 20. století. Diváci zažijí fotografie z doby, kdy kolo bylo na silnicích běžnější prostředek než automobil. Kurátorem výstavy je Jan Freiberg, odborná spolupráce Adéla Kándlová, vnučka Ladislava Sitenského.

Ladislav Sitenský (1919 – 2009) patří mezi nejvýznamnější české fotografy druhé světové války a je nejslavnějším fotografujícím vojákem západní fronty bývalého Československa. Za komunismu téměř nevystavoval – jeho publikace o 312. stíhací peruti byla v době února 1948 komunistickým režimem zlikvidována. Po roce 1989 se dostalo zasloužené pozornosti jeho do té doby zapovězeným cyklům: leteckým válečným hrdinům, fotografiím skautingu, reportáží z pohřbu Tomáše Gariqua Masaryka a dalším.

Byl ovšem také typickým představitelem fotografa československých meziválečných life stylových obrázkových magazínů, na které navázal v druhé polovině padesátých let obrazovými vlastivědnými a cestovními publikacemi. Příběh vzniku jedné z nich se stal inspirací pro naši výstavu.

Na základě Sitenského úspěšné obrazové publikace Na řeku (Olympia, 1958), kde spoře oděné dívky a chlapci jezdí na loďkách po českých řekách a objevují jejich romantická zákoutí, připravil autor scénář další publikace. Ovlivněn filmovým propagačním snímkem z Apeninského poloostrova, ve kterém „italské krásky“ putující na kolech ukazují hrady a zámky, vytvořil koncepci pro českou adaptaci pod názvem Putování na kole a během jednoho léta i fotografie do plánované knihy. Redaktor ji odmítl, doporučil Sitenskému dívky nahradit chlapci a tak v létě 1959 vyjel fotograf s pěti mladými muži na obdobnou cestu.

Varianta s chlapci opět u cenzorů neprošla a nebyla vydána. Sitenský se obrátil na soud, ve kterém ho zastupovala JUDr. Dagmar Burešová. Spor vyhráli a publikace s především s chlapeckým zastoupením vyšla v roce 1963, doplněná ovšem snímky zemědělských strojů a záběry z továren, zatímco kostely a kapličky se z knihy vytratily.

zdroj: Galerie Františka Drtikola

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.