So. Kvě 28th, 2022

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Slavnostní vyhlášení a předání audiovizuálních cen TRILOBIT 2022 pod záštitou hejtmanky Středočeského kraje Petry Peckové se uskutečnilo 22. ledna 2022 v evropském laserovém výzkumném centru ELI Beamlines – Dolní Břežany .

Už po pětatřicáté se předávaly ceny Českého filmového a televizního svazu FITES za nejlepší audiovizuální díla nebo počiny. Porotci vybírali ze 164 audiovizuálních děl, která byla veřejně předvedena od 1. listopadu 2020 do 30. listopadu loňského roku.
Hlavní cenu Trilobit 2022 získali tvůrci dramatu Nezanechat stopy. Jedná se o koprodukci Polska, Francie a ČR. Příběh z komunistického Polska 80. let zobrazuje praktiky totalitní moci. Pojednává o zdánlivé bezmoci běžných lidí, kteří se, ač právě oni komunistický režim pomáhali svrhnout, spravedlnosti nedočkali. Zároveň je film výpovědí o aroganci a cynismu diktátorských režimů napříč prostorem i časem. Film měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách a diváci jej na ČSFD ocenili vysokými 80%. Česká kina se dočkají v květnu.

Já měla tu čest předávat cenu za celoživotní dílo muži, kterého si nesmírně vážím a jehož hudbu jsem ráda používala do svých reportáží nebo dokumentů, když jsem ještě pracovala v televizi. Český filmový a televizní svaz FITES udělil Cenu Vladislava Vančury Janu Klusákovi za přispění ke kultivovanosti české audiovizuální i divadelní tvorby a její mezinárodní věhlas“, uvedla hejtmanka Patra Pecková.

Jan Klusák je skladatel, dirigent, herec. Autor hudby k hraným, dokumentárním i animovaným filmům, ale také k televizním inscenacím či divadelním představením od raného Zábradlí a Semaforu až po Národní divadlo. Jeho hudbu třeba znáte z televizního seriálu Nemocnice na kraji města. Na něj ale nerad vzpomíná, režisér Dudek mu tehdy řekl, že jeho hudba seriál zkazila. Jak říká Jan Klusák – pan režisér vůbec hudbě nerozuměl. Jan Klusák také jako amatérský herec hrál v mnoha filmech, třeba Sedmikrásky od Věry Chytilové nebo hrál také v divadle Járy Cimrmana.

Další ceny získal:

Televizní seriál Ochránce, ve kterém školský ombudsman řeší případy dotýkající se českého školství. Scénář vytvořili Tomáš Feřtek a Matěj Podzimek, režiséry jsou Tereza Kopáčová a Tomáš Mašín, producentem Michal Reitler.
Desetidílný původní český seriál se podle poroty „vymyká domácí i zahraniční seriálové konfekci“.
Miroslav Bambušek za scénář a režii filmu Lidi krve
Scenáristka a režisérka Adéla Komrzý pak za film Jednotka intenzivního života, ve kterém ukazuje možnosti komunikace s nevyléčitelně nemocnými pacienty. Na film se jdu podívat v pondělí do Kina Světozor.
David Sís za režii dokumentárního filmu Sny o toulavých kočkách. Natočil skvělý portrét svého bratra, světoznámého výtvarníka Petra Síse, ve kterém hovoří o Petrových knihách i Marlen Albright, Miloš Forman a další.
Michaela Pavlátová za výtvarnou složku a režii animovaného filmu Moje slunce Mad. S českými filmaři na něm spolupracovali bratři Evgueni a Sacha Galperinové, kterým účast na mezinárodně oceňovaném snímku přinesla nominaci na Českého lva v kategorii Nejlepší hudba.
Cena moc bezmocných (dříve Cena Václava Havla, pak Cena Ferdinanda Vaňka) je udělována za přínos audiovizuálního díla rozvoji občanské společnosti. Za film Nebe ji obdržela spolurežisérka a střihačka Adéla Špaljová a reportér Tomáš Etzler. Film je o životě lidí s handicapem v současné Číně a poukazuje na to, že podstata každého systému se projevuje v jeho vztahu k těm nejbezbrannějším.
Kyselou cenu Citrón obdržela Česká televize za dramaturgický plán hrané seriálové tvorby pro rok 2022, ve které podle poroty dominují „bezduché imitace zahraničních kriminálních seriálů. Skvělé seriály jako Most nebo oceněný Ochránce jsou podle poroty jen příklady dlouho vyhlížených vlaštovek.

By redakce

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.